Uitleg over de leeruitkomst Mensgericht_Ontwerpen_5:
Leeruitkomst 5 staat in het thema van het reflecteren op je eigen leerproces. Deze leeruitkomst kent drie criteria, deze zijn:
-Je hebt een aangereikt reflectiemodel gekozen om je leerproces in kaart te brengen.
-Je hebt jouw ontwikkeling als ontwerper in wording vastgelegd (in woord en beeld) in jouw showcaseportfolio.
-Je hebt op basis van je reflectie nieuwe leerdoelen opgesteld voor het komende blok en legt vast welke theorie je daarbij gaat gebruiken.
Ik ga deze leeruitkomst aantonen doormiddel van mijn zelfreflectie, deze portfoliowebsite en dit zelfadvies:
Criterium 1- Reflectiemodel:
De aanloop naar de pitch ging erg stroef. Ik had afspraken gemaakt met mijn groepje om in onze vrije tijd samen aan de pitch te werken. Helaas zijn deze afspraken niet nagekomen. Ik stond op het punt om er mee te stoppen en me te focussen op de herkansing van periode twee. Toen we uiteindelijk toch met z’n allen op school waren hebben we een pitch in elkaar gezet, die uiteindelijk erg goed ging. We kregen feedback op school en deze hebben we naderhand ook toegepast. Toen we in het Posttheater de pitch voor de opdrachtgever moesten doen ging dat relatief soepel. Ik ben normaal gewend vanuit theater om iets voor te dragen met een script. Maar omdat alles zo last minute gebeurde was dat helaas niet mogelijk. Ik was heel gestrest voor onze pitch, maar uiteindelijk liet ik het maar allemaal op me afkomen. En het ging best soepel! Ik ben trots op mezelf dat het wel gelukt is om een in mijn ogen goede pitch voor te dragen.
Voor mijn zelfreflectie heb ik het reflectiemodel van de hand genomen. Dit met rede omdat het me een interessante en speelse manier leek om mijn zelfreflectie waar te nemen. De methode werkt als volgt:
Je tekent de omtrek van je hand schrijft in elke vinger de antwoorden op de volgende vragen:
-De duim: Waar ben je goed in?
-De wijsvinger: Waar wil je naar toe?
-De middelvinger: Waar baal je van?
-De ringvinger: Waar ben je trouw aan?
-De pink: Waar voel je je nog klein in?
Toelichting bij de vingers:
De duim- waar ben je goed in?
Programmeren, ik ben erg zeker in mijn skills wat betreft programmeren binnen deze opleiding. Dit komt voornamelijk omdat ik ICT heb gestudeerd en daar veel van heb opgestoken. Ook ben ik denk ik goed in het zo objectief mogelijk feedback te geven. Ik probeer altijd de ontwerper en het product los te zien. Ook probeer ik altijd constructieve feedback te geven. Dus niet alleen: Dit is goed of dit is niet goed. Maar ook toe te lichten waarom iets wel of niet werkt. Ik denk ook dat ik goed ben in creatieve oplossingen te bedenken. Ik werk in mijn vrije tijd aan kostuums en attributen voor cosplay. Hier probeer ik de kostuums van fictionele karakters te maken. Wat meestal niet makkelijk is, want om een geanimeerde outfit in het echt na te maken is bijna onmogelijk. Dit vereist best wel wat creatief denkwerk en dat dan omzetten in praktische oplossingen.
De wijsvinger- waar wil je naartoe?
Ik wil graag op het punt komen dat ik als ontwerper me comfortabel genoeg voel om mijn werk te delen. Ik ben een perfectionist en erg onzeker. Als ik denk dat iets dat ik maak niet helemaal perfect is dan is het in mijn ogen niet goed dus is het het niet waard om mijn product te laten zien. Dit is geen goede mindset, want het zorgt ervoor dat ik niet genoeg feedback vraag. Dus ik hoop in de loop van de opleiding me meer comfortabel te voelen met het delen van (deel)producten, zodat ik meer feedback kan vragen en zo mijn producten kan verbeteren.
De middelvinger- waar baal je van?
Ik baal van het feit dat ik in september een knieoperatie heb gehad, hierdoor loop ik eigenlijk een cursus achter. Ik kon meer dan twee maanden eigenlijk nauwelijks op school komen. Dit geeft mij erg veel stress en maakt me onzeker. Mijn doel is om in deze periode zowel cursus 2 als cursus 3 te halen, zodat ik meer rust in mijn hoofd krijg en niet meer het gevoel heb dat ik achter de feiten aanloop. Ik baal ook van het feit dat ik last heb van mentale problemen. Dit zorgt ervoor dat ik over het algemeen minder energie heb dan een gemiddeld persoon. Dit maakt het lastig om elke dag aanwezig te zijn op school. Ik ben mijn best aan het doen om een goede balans te vinden tussen naar school gaan en thuis werken, maar dat is soms best lastig.
De ringvinger- waar ben je trouw aan?
Ik ben trouw aan mezelf zijn als eigen individu. Ik heb autisme, wat maakt dat is op een andere manier nadenk dan de meeste personen. Dit is soms lastig, maar ook heel fijn. Dit zorgt ervoor dat ik op andere inzichten kom. Ook ben ik en blijf ik mijn eigen persoon. Ik vind leuk wat ik leuk vind, wat anderen van mij vinden maakt me vrij weinig uit. Ik zie er misschien anders uit dan ‘normaal’, maar dat zegt niks over mij als persoon of ontwerper.
De pink- waar voel je je nog klein in?
Ik ben nog niet heel zeker over mijn werk als ontwerper. Ik ben bang dat de producten die ik maak niet goed genoeg zijn. Dit is graag iets wat ik wil veranderen. Maar het voelt als een grote drempel. Ik hoop dat na mate ik de opleiding volg ik steeds zekerder van mijn werk word.
Criterium 2- Showcaseportfolio:
Vanaf cursus 1 heb ik eigenlijk al gewerkt aan deze website. In cursus 1 heb ik mijn reisverslag gebruikt als wireframe voor de website. Ik wil graag hier alles documenteren wat ik tijdens deze opleiding doe en zo mijn groei aan te tonen. Ook wil ik graag de projecten waar ik mee bezig ben buiten school om erop zetten. Om een soort journal te creëren waar ik later op terug kan kijken. Ik heb alles ingedeeld per cursus met daarbij mijn zelfadvies, om een zo goed mogelijk overzicht te creëren.
Criterium 3- Leerdoelen:
Ik heb een paar leerdoelen opgesteld voor cursus 4 waar ik graag aan wil gaan werken. Deze zijn:
- Op het moment dat ik bezig ben met een project of opdracht wil ik het hele proces gaan documenteren zodat ik hier makkelijk feedback op kan vragen en op die manier mijn leerdoelen kan aantonen en de drempel minder hoog te maken.
- Ondanks mijn mentale problemen wil ik vaker proberen aanwezig te zijn op school. Ik merk dat ik motivatie krijg door samen met mijn vrienden bezig te zijn aan projecten. Dit zorgt er ook voor dat het naar school gaan een minder grote drempel word.