Leeruitkomst 2

Uitleg over de leeruitkomst Mensgericht_Ontwerpen_2:

Leeruitkomst 2 staat in het thema van de wensen en behoeftes inventariseren van de gebruikers binnen de toepassingscontext van het aangereikte probleem. Deze leeruitkomst kent drie criteria, deze zijn:
-Je hebt een gebruikerstest volgens aangereikte methoden voorbereid om relevante verbeterpunten te achterhalen.
-Je hebt een interview volgens aangereikte methoden voorbereid om de wensen en behoeftes van gebruikers te achterhalen.
-Je hebt een overdraagbare conclusie opgesteld die de resultaten van de analyses weergeeft en waarmee je de volgende stap in het ontwerpproces kunt bepalen.

Ik ga deze leeruitkomst aantonen doormiddel van het Hoogte 80 project:

Criterium 1- De gebruikerstest:

Spelbord


Nadat we ons prototype af hadden in de vorm van een paperprototype, namelijk een bordspel en kaartjes die uit te printen waren hebben we de doelgroep de het spel laten spelen. Hier hebben we ook een testplan voor opgesteld en deze hebben we uitgevoerd. Het testplan is als volgt:

Testplan:

Doel:
-Interessant zijn.
-Motiveren om naar site te gaan.
-Leuk en vermakelijk zijn.
-Visueel aantrekkelijk zijn.


Doelgroep:
Ouders met kinderen.

Test methode:
Bordspel + Thinking aloud.

Rollen:
-Facilator: ik.
-Test Persoon: ouders met kinderen.
Observant: ik.

Testprocedure:
-Vraag eerst naar eerste visuele indruk en of het visueel aantrekkelijk/interessant is. Laat vervolgens testpersonen het bordspel spelen en laat ze hard op denken en vertellen hoe ze zich voelen en wat ze erbij denken.
-Interview afnemen na de test.

Interview voor en na spel:

Voor spel begint eerste indruk vragen:
-Wat vind je van het uiterlijk van het spel?
-Wat valt je het eerste op in het spel?
-Lijkt het spel je interessant om te spelen en waarom?
-Wat zou jij visueel verbeteren?

De tester tijdens het spelen zijn meningen en gevoelens hardop laten uitspreken. Dit daarna noteren.

Vragen achteraf:
-Wat vond je van het spel?
-Waren er dingen die je minder leuk vond?
-Waren er dingen die je wel leuk vond?
-Wat was je favoriete ding om te doen?
-Wat vond je het minst leuk om te doen?
-Zou dit je motiveren om naar de site te gaan?
-Wat is je indruk van het festival?
-Denk je dat dit een goede campagne is?
-Wat zou je er zelf aan veranderen/verbeteren?
-Heb je nog overige opmerkingen over de campagne?

testen

De resultaten hebben we opgesteld in een Miro bord. Uit de resultaten kwam dat het spel er aantrekkelijk en uitnodigend uiterlijk heeft. Alleen het lettertype had was spannender kunnen zijn. De feitjes die we tussendoor laten zien zijn leuk maar voegen niet heel veel toe, hier zouden we opnieuw naar moeten kijken om het interessanter te maken. De informatie die we tijdens het spelen van het spel laten zien is nuttig, maar het is wel belangrijk dat we er op moeten letten dat de belangrijkste informatie sowieso voorbijkomt, dit wellicht door middel van een volgorde toe te passen. Omdat het spel eigenlijk ganzenborden is in een nieuw jasje is het simpel te spelen. Omdat de meeste mensen het kennen. De minigames tussendoor werden positief ontvangen omdat het zorgde voor afwisseling tussen de informatie die wordt gegeven. De algemene indruk was dat het de aandacht van onze testers trekt en ze zich gemotiveerd voelen om meer over het festival op te gaan zoeken. Voor de volgende keer is het denk ik zaak om nog meer mensen uit onze doelgroep ons prototype te laten testen. Hierdoor kunnen we nog meer in beeld krijgen wat eventueel aangepast moet worden.

Criterium 2- Het interview:

Voor het interview heb ik een buurvrouw geïnterviewd die samenwoont met haar man, zoontje van vijf, hond en drie katten. Het doel van mijn interview was om erachter te komen wat de wensen en behoeftes van mijn doelgroep was. Hier heb ik een semi-structured gekozen. Dus ik had een aantal vragen voorbereid en hier op doorgevraagd. Ik heb tijdens het interviewen de antwoorden genoteerd. Als ik er nu op terugkijk had ik denk ik het interview moeten opnemen. Zodat ik deze later nog terug kon luisteren. Maar dat heb ik helaas niet gedaan. Het is wel iets dat ik zeker in de toekomst ga doen. Hieronder zijn de resultaten uit mijn interview:

Wat vinden uw kinderen interessant/trekt hun aandacht?
Lego, letters/woorden, kleurrijke dingen, games, bordspellen, bakken/koken, honden (en dieren in t algemeen), speeltuinen, knutselspullen.

Wat trekt hun aandacht juist niet?
Alles wat roze is boeken die gelezen moeten worden, te gelikte tv shows met presentators/presentatrices, een overdaad aan keuzes (voorbeeld: een hele berg lego zonder ergens iets van inspiratie zorgt alleen voor onrust), poppen.

Waardoor verliest uw kind snel de aandacht?
als de bedoeling onduidelijk is/er te veel regels zijn.

Wat vindt u interessant/trekt uw aandacht?
Techniek, games, gebouwen en natuur.

Wat vindt u juist niet uw aandacht?
moderne kunst.

Waardoor verliest u snel de aandacht?
Als ik lang ergens stil moet zitten/aandacht voor moet hebben en het niet interessant is. tv shows waar veel herhaald wordt.

Houden uw kinderen van bewegen?
Ja

Vinden uw kinderen puzzels/nadenk spelletjes/raadsels leuk?
Ja

Vinden uw kinderen creatief bezig zijn leuk?
Ja

Wat voor spellen vindt uw kind leuk (zowel digitaal als analoog)?
Digitaal: Minecraft, Disney Dreamlight Valley, Animal Crossing, Mario Kart Analoog: Uno, regenwormen, jenga, domino, ganzenbord, kwartet in het bijzonder het dierenpoepweetjeskwartet want poep is blijkbaar erg leuk.

Wat voor spellen vond u vroeger leuk?
digitaal: Sims, Rollercoaster Tycoon Analoog: van die knutseldingen van barbie en bordspellen gericht op barbie/prinsessen, het spel Hotel, levensweg, droomtelefoon, monopoly, triviant.

Spelen jullie in het gezin wel eens spelletjes, zo ja welke?
Ja. Mario Kart, Mario Party, regenwormen, Uno, kwartet, memory.

Wat vindt u belangrijk om te weten als u op een uitje gaat met uw kinderen?
Leeftijdscategorie/doelgroep, wat is er te doen, waar mogen de kinderen aanzitten/mee spelen, wat zijn de kosten, zijn er kosten aan de verschillende onderdelen/is het een uitje voor een hele dag of voor even en hoe vinden andere kinderen het? (museum jaarkaart heeft speciaal museumkids bijv, de kinderen kunnen daar musea beoordelen of het kids proof is) en of de hond mee kan.

Wat vinden jullie leuke om samen als gezin te doen?
Naar het theater, naar (kinder)musea, bordspellen, zwemmen.

Wat vinden jullie juist niet leuk om samen als gezin te doen?
wandelen als er niets te doen is.

Wat maakt iets volgens u gezins-proof?
als er is nagedacht aan iedereen van een gezin: genoeg mogelijkheid om te zitten/spelen, geen strenge regels, toezicht ook zodat het veilig is en je niet je kind praktisch aan je vast moet binden wat uitjes betreft. Wat spelletjes betreft: er moet een mate van moeilijkheid in zitten en geluk.

Welke reclames hebben uw kind beïnvloed?
Unboxing filmpjes/sluikreclame bij YouTube video's voor bijv. duplo, lego of playmobil.

Wat vindt u een leuke reclame?
in de jaren 90 was er een campagne van 'maar ik rook niet' die geniaal was (maar ik rook niet appelsap kun je hem op vinden). En de reclames van Yogho yogho uit de jaren 90 van duizend mijlen onder zee. Nu zijn de reclames van CoolBlue erg leuk, omdat je elke x iets nieuws vindt. die van bol.com zijn ook erg goed altijd.

Criterium 3- Conclusie:

Eigen empathymap

Uit mijn interview blijkt dat spelletjes zowel bij de ouders als bij de kinderen erg gewaardeerd worden. Dit beide digitaal en analoog. Wat ook genoemd werd was het feit dat moeder en kind allebei snel hun aandacht verliezen. Dit is iets om rekening mee te houden met het maken van de interactieve installatie. Ook blijkt dat de ouders graag genoeg informatie willen hebben om al een mening te kunnen vormen over het festival voordat ze naar de website gaan.
Gezamelijke empathymap
Na het interview afgenomen te hebben heb ik de antwoorden verwerkt in een empathymap. Dit hebben de andere uit mijn groepje ook gedaan en deze hebben wij daarna samengevoegd. Wat we uit de gezamenlijke empathymaps blijk is dat de doelgroep het belangrijk vind dat de sfeer van het festival naar voren komt. Ook vinden zij het fijn als het duidelijk is wat er allemaal te doen is. Wat ook bleek is dat de meeste kinderen van bewegen en spelletjes houden. Waaronder gamen. Langdradige uitleg en lastige taken vielen bij zowel de ouders en kinderen niet in de smaak. Ook wilden de doelgroep graag passende muziek bij de campagne. Uit deze ondervindingen hebben wij besloten om een spel te maken. Dit is eigenlijk ganzenborden, iets dat de meeste mensen kennen, maar dan in een nieuw jasje. We wilden het helemaal in de stijl van Hoogte 80 maken, en het uiterlijk geven van een mobile game. Om zo de aandacht van kinderen te houden en onze doelgroep nieuwsgierig te maken naar ons product.

Link naar pdf Hoogte 80