Uitleg over de leeruitkomst Mensgericht_Ontwerpen_1:
Leeruitkomst 1 staat in het thema van alle fasen van het ontwerpproces beschrijven met onderbouwde conclusies. Deze leeruitkomst kent twee criteria, deze zijn:
-Je hebt heldere en duidelijke ontwerponderzoeksvragen geformuleerd die je tijdens het doorlopen van een ontwerpproces hebt beantwoord.
-Je hebt uit aangereikte methoden en technieken relevante methoden en technieken gekozen en toegepast voor het beantwoorden van de onderzoeks- en ontwerpvragen.
Hier onder ga ik aantonen hoe ik dit criterium heb vervuld.
Criterium 1- De ontwerpvraag:
Als eerste zijn we begonnen met een ontwerpvraag te verzinnen uiteindelijk zijn we op deze ontwerpvraag gekomen:
Hoe kunnen we jonge gezinnen doormiddel van interactieve installaties activeren om naar Hoogte 80 te gaan?
Daarna hebben we de ontwerpvraag verdeeld in kleinere onderdelen doormiddel van deelvragen. Deze zijn hieronder genoteerd:
Onze deelvragen waren:
-Hoe kunnen we doormiddel van het computerplatform Arduino een realistische interactieve installatie maken?
-Hoe kunnen we doormiddel van een interactieve installatie inspelen op de interesses van jonge kinderen?
-Hoe kunnen we doormiddel van een interactieve installatie inspelen op de interesses van jonge kinderen?
Het was best wel lastig om met een groepje tot een ontwerpvraag te komen. Ik heb op een gegeven moment de leiding genomen en heb de vragen bedacht. In de toekomst kan ik misschien mijn groepsgenoten meer tijd geven om zelf ook tot vragen te komen en zo de beste eruit te kiezen.
Om eerlijk te zijn had heb ik voor mijn groepje de ontwerpvraag en onderzoeksvraag bedacht. Ik had graag gewild dat de anderen binnen mijn groepje ook deelnamen in de brainstormfase om zo op meer ideeën te komen. Helaas was dat niet het geval dus moest ik de brainstromfase in mijn eentje doen. Ik heb geprobeerd om de ontwerpvraag zo breed en open mogelijk te houden. De deelvragen sluiten aan bij het programeer gedeelte wat we deze cursus moesten ontdekken. Helaas hebben de het Arduino idee moeten laten vallen omdat we er achter kwamen dat binnen ons tijdsbestek geen ruimte hadden om er iets mee te maken. Dit zou ik graag in de toekomst nog wel willen doen. De andere deelvragen gaven een richting waarmee we onze interviews konden leiden om zo tot antwoorden te komen en ideeën.
Criterium 2- Antwoorden ontwerpvraag:
Als eerste zijn we gaan kijken wat voor soorten installaties er al aanwezig zijn die een raakvlak hebben met onze doelgroep. Hier konden we vrij weinig over vinden. Dus toen zijn we aan de hand van onze deelvragen allemaal een interview gaan uitvoeren met personen die binnen onze doelgroep vallen. Ik zelf heb een buurvrouw geïnterviewd die samenwoont met haar man, zoontje van 5, 3 katten en een hond. Uit dit interview kwam vooral dat ouders graag alle praktische informatie willen hebben, zoals de kosten, activiteiten en de mate van veiligheid. Om kinderen aan te trekken was het vooral zaak om in te spelen op hun interesses. Een ding sprong er hier uit. Dit onderwerp was gamen. Hier zijn wij op door gaan denken.
Link naar Hoogte 80 pdf